Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Různé obory » Lepenkové jízdenky

Lepenkové jízdenky

Různé obory - Lepenkové jízdenky K železnici neodmyslitelně patřily po celou dobu její existence až do nedávné doby lepenkové jízdenky. Jejich vznik se datuje do roku 1837, jejich vynálezcem byl Angličan Thomas Edmondson, přednosta v jedné anglické stanici. Lepenkovým jízdenkám se mezi sběrateli proto říká rovněž edmondsonky. Jednotný rozměr 57 × 30,5 mm se ustálil v roce 1839. Lepenkové jízdenky významnou měrou přispěly k zrychlení odbavování cestujících a velmi usnadnily evidenci prodaných jízdenek a vyúčtování přijatých tržeb.

Sousední Německo lepenkové jízdenky jako alternativu k běžným papírovým jízdenkám zavedlo v roce 1848. V Rakouském císařství, kam patřilo i území 32 dnešního Česka, se objevily až po roce 1860. Používaly je jak státní dráhy, tak i soukromé železniční společnosti.

Soumrak lepenkových jízdenek v Česku nastal koncem 80. let minulého století s nástupem elektronických odbavovacích systémů ARES (ten ale vznikl primár ně pro výdej místenek) a JIPES. Elektronické odbavování se v 90. letech neuvě řitelně pohnulo vpřed, vznikl další systém pokladen AVOS a následně UNIPOK. Používání lepenek se tak začalo snižovat. Další komplikaci pro jejich používání představovalo poměrně časté zdražování jízdenek; zatímco elektronické odba vování si vyžádalo jen přehrání software novou verzí, na lepenkových jízdenkách se ceny musely opravovat ručně. Ve Výrobně jízdenek v Praze na Žižkově se lepenkové jízdenky tiskly naposledy ve středu 12. 1. 2000. Posledním dnem používání lepenkových jízdenek u Českých drah se stala sobota 9. 6. 2001. Le penkové jízdenky se v pravidelné železniční dopravě objevovaly u společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), tato společnost odkoupila z pražské Výrobny jízdenek stroje a tisk zahájila ve své tiskárně v Kamenici nad Lipou již 24. 3. 2000. Od roku 2004 se na některé relace jízdenek JHMD dalo cestovat i návazným vlakem Českých drah. Před několika lety se však i zde přestaly lepenkové jízdenky používat.

Lepenkové jízdenky našly uplatnění v mnoha zemích světa. Kromě několika asijských zemí, kde byly jízdenky užší, se všude uplatnil jednotný rozměr 57 × 30,5 mm. V současné době se „edmondsonky“ objevují v běžném provozu už jen výjimečně, např. na Srí Lance. Lze ale předpokládat, že i zde brzy dožijí a lepenkové jízdenky se tak stanou pro jednou provždy historickým artefaktem a setkáme se s nimi pouze u příležitostí jízd nostalgických vlaků.

Údaje na lepenkových jízdenkách, jejich vzhled a barevné provedení přede pisovala každá železniční společnost po svém. Jízdenky ale vždy obsahují po řadové číslo, název stanice výdeje, cílové stanice, cenu a vozovou třídu. Tisk se prováděl jednostranně nebo oboustranně. V některých případech se jízdenky rozstřihovaly. To bylo v případě jízdenek v půli dělitelných (každá polovina jízdenky vydaná samostatně měla hodnotu poloviční ceny) nebo jízdenek s ústřižkem (ústřižek v dolní části jízdenky zůstal v pokladně a zbylá jízdenka měla hodnotu poloviční ceny).

Sběratel 4/24

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 4/24

Alan Butschek


[ 13. 12. 2024 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 35 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.