Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Tím se dostáváme k tomu, že ke sbírání modelů se začnou sbírat i jiné věci s automobilovou tematikou, motoristické knihy, časopisy, reklamní letáky, fotografie aut nebo i odznaky a známky spojené s motorismem.
Auta se nedostávají jen na celkem známé věci, ale jelikož nás motorismus pronásleduje přes 100 let, našel si i cestu na méně obvyklé věci, o to více to však zajímá sběratele. Pokusím se stručně vyjmenovat na co vše se automobilová technika dostala, jedná se o skleničky, hrnky, talíře, lžíce, ručníky, utěrky, ubrousky, kapesníky, ponožky, trika, obaly od čokolád, reklamní kartičky v čokoládách, reklamní věci na automobilové doplňky a prostředky, samolepky, kalendáře, obaly od sýrů, spacáky, telefonní karty (ty už budou opravdová historie, protože telekomunikace jdou rychle dopředu).
Některé věci z výše uvedených si zaslouží více popsat. Začnu například hrnky, ty se vyrábějí často s logem továrny či obrázkem nějakého vozu, jež se dostává do prodeje přímo s podporou uvedené automobilky. V dnešní době se na našem trhu objevuje množství hrnků třeba s historickými vozy Tatra, aniž by to byla cílená reklama na zákazníka, jen uvedený obrázek hrnek lépe prodává. V minulosti se vyrábělo těchto věcí méně. Mám ve sbírce i zástupce současné produkce hrnků s obrázky veteránů, ale více si cením hrnků cca 50 let starých inspirovaných IGRA veteránky, kdy z každé strany hrnku byl vyobrazen jeden náhodný veterán. Další věc, jíž si cením, asi proto, že se zachovala z mého dětství, je dětské triko s obrázky veteránů, v němž jsem focen na školní fotografii. Vrcholem mé radosti je zachovalý spacák v nepoškozeném stavu cca 50 let starý, plný obrázků veteránů. Nějak mne nenapadlo sbírat skleničky, až na jedné výstavě se mne zeptali „A skleničky máte?“, byl to pro mne další impuls a za veteránky a formulemi se krásně vyjímají tyto sklenice s obrázky veteránů a F1.
Jelikož sběratel už neví, kam všude modely dát, aby to bylo ucelené, kupuje si vitrínky, krabice a různé kufříky se zásobníky. Tyto kufříky byly vytvořeny třeba firmami Matchbox či Majorette, kteří byli obeznámeni s problematikou sběratelů, kam své miláčky dám.
Podařilo se mi sehnat třeba papundeklovou krabici Majorette, v níž firma Tuzex dostala uvedené modely a tašky Tuzex, v nichž byly modely odneseny domů, ty mají také svojí historickou hodnotu.
Auto má takový vliv na populaci, že slovo „Auto“ je jedním z prvních slov co malé dítě vyřkne.
Vždyť už André Citroen při prodeji auta svému zákazníkovi dal i dítěti hračku zmenšeninu Citroenu, aby podpořil reklamu své automobilky.
Jiří Holinský
Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.