Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Modely a figurky » Modely » Kutálí se, kutálí

Kutálí se, kutálí

Modely - Kutálí se, kutálí Před 90 lety – roku 1927, vyjel na silnici švédského království první automobil značky VOLVO. Vyjel z továrny na automobily v Götteborgu, kterou v roce 1924 založili Assar Gabrielson a Gustaf Larson s myšlenkou vyrábět švédské automobily. Gabrielson se tím zabýval už počátkem 20. let. Pracoval tehdy v továrně na ložiska SKF a nadchnul pro tuto myšlenku i majitele továrny. S pomocí svého přítele Larsona a za finanční podpory firmy SKF zakládají automobilku jménem VOLVO (česky: Já jedu, já se kutálím).

První prototyp byl vyvinut už v roce 1925, ale nedostal se do sériové výroby. Zajímavé je, že oba nadšenci od počátku dbali na to, aby vozy Volvy měly elegantní vzhled. Přizvali proto k práci na designu karoserie švédského výtvarníka Helmera Mass-Olle. Na kvalitu designu svých vozů dbá společnost Volvo dodnes. Nutno říci, že oba tehdejší zakladatelé byli uhranuti designem tehdejších amerických vozů, a tak trvalo opravdu mnoho let, než se z toho vlivu osvobodili.

První sériový vůz opouští továrnu 14. 5. 1927 a je jím Volvo ÖV 4 „Jacob“ (Premium X). Zajímavé je to, že vůz měl karoserii kabriolet. Pro nás to divné není, ale v drsných severských podmínkách představit jako první otevřený vůz bylo dost odvážné. Potvrdil to nevelký zájem kupujících. Vedení brzy pochopilo svůj omyl a rozhodlo všechny vyrobené kabriolety předělat na limuzíny. Ty dostaly nové označení Volvo PV 4. (PV = Personvagen) (Universal Hobbies). Prodej se konečně slibně rozběhl. Americké okouzlení se projevovalo tím, že první Volva připomínala americké Fordky A. To potvrzuje i následující typ Volvo PV 653 s výrazně silnějším motorem. Také typ Volvo 658 má americký střih. Nejvíc se to však projevilo ve 30. letech. V roce 1934 uvádí americký Chrysler model Chrysler Airflow. Ten byl vytvořen v přísně aerodynamickém tvaru.

Aerodynamické prvky karoserií tehdy hýbaly evropskými automobilkami (Německo, ČSR, Francie) a tento trend zasáhl Ameriku. A tak ani Volvo nechtělo zůstat pozadu. Nový model Volvo PV 36 „Carioca“ je uveden roku 1936 (Landsdowne Models). Designer Ivan Öhrnberg se opravdu zhlédl v Chrysleru Airlfow a tak ho Carioca opravdu hodně připomíná. Byl to ale vůz velice moderní, s celokovovou karoserií, elegantního tvaru, s prostorným interiérem a šestiválcovým motorem. Vůz byl cenou určen bohatší klientele a tak bylo vyrobeno asi 500 kusů. Vedení proto zahájilo práci na novém projektu levnějšího menšího vozu, kterým měl být pokus o švédský lidový automobil. Bylo to Volvo PV 52 z roku 1937. I když tvarově připomínal Cariocu, lišil se předním sklem, nezapuštěnými reflektory, rezervní kolo bylo skryto v kufru, elektricky ovládaná palubní deska a odpružený volant.

Sběratel 3/17

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 3/17

Jiří Brož, Jiří Neruda


[ 15. 08. 2017 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 4378 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.