Celý svět ví, co vyrábí firma Lego, je známá jako továrna na hračky z plastových kostiček. Ta se však v dávných dobách, a to od roku 1932, kdy byla založena, věnovala výrobě dřevěných hraček. Postupně začala výroba i z plastu. Inspirací pro začátek výroby kostiček bylo získání kostek vyráběných britskou společností Kiddicraft v roce 1947. Díky vývoji a nápadu s výstupky se od
roku 1949 vyrábějí dnes známé spojitelné kostky z celuloidu. Od roku 1964 se
na výrobu Lego kostek používá nový materiál ABS (acrylonitrile butadiene styrene) a vzniká i množství různě tvarovaných kostiček.
O dřevěných hračkách vyráběných do roku 1960, kdy velký požár skladu dřevěných hraček ukončil jejich výrobu a o výrobě lego kostiček jsem se již zmínil v úvodu, o tom se není potřeba rozepisovat díky všeobecné známosti, ale
o autíčkách vyráběných okolo roku 1960 se nikde nepíše.
Malá neznámá plastová autíčka vyráběná v měřítku 1:87 byla určitě výborným nápadem, ale kostičky se staly postupně hlavním výrobním artiklem firmy Lego. Tyto modely v měřítku 1:87 byly vyráběny jak osobní či nákladní auta. Nákladních aut bylo vyráběno asi pět typů s množstvím nástaveb, jako je cisterna, stěhovák, valník, jeřáb, či kamion cisterna Schell a jiné. Osobní auta byla vyráběna hlavně auta německá, jako u náklaďáku, kdy jeden z těch cca 5 typů byl Mercedes. Z osobních aut je to nejvíce Volkswagen, zastoupený typy brouk, dodávka a 1300 a dokonce kupé Karmann Ghia. Mercedes existuje typ 220 S, ale nešlo jen o výrobky německé, vyroben byl i anglický Morris 1100 a francouzský Citroen DS 19, jehož nesmrtelnost mu daly filmy o Fantomasovi. Dle informace od majitele muzea LEGA je těchto malých osobních autíček vyrobeno asi 50 typů.
Z Lega si dnes můžeme díky kombinaci kostiček a různě tvarovaných i průhledných kostiček postavit hasičskou stanici, servis či benzínovou stanici, ale v šedesátých letech existoval dnes již vzácný doplněk z jednoho výlisku, reklamní billboard Esso a stojany benzínové stanice či garáž.
Jak všichni sběratelé ví, jsou vzácné různé krabičky ke starým modelům, tak ty různé doplňky, stojany, panáčci, garáže jsou vítaným kouskem do sbírky, protože jsou nejvzácnější. Hlavním důvodem je i to, že doplňky v minulosti moc firem nedělalo, pokud se nedělaly přímo pro stavby diorámat kolejišť, ale to už by bylo obsahem jiného článku.
Ač je firma dánská, továrny jsou v několika zemích světa a pro nás je potěšující, že jedna z továren je v Čechách u Kladna. Inspirací pro sepsání tohoto článku pro mě byla návštěva Lego bazaru Figurera v Praze 2 a muzea Lega na Praze 1.
Vážení čtenáři, jelikož nemohu vědět vše, a tudíž jsem se ve svých článcích o tom nezmínil, budu rád, když mně historicko technickou informaci, která chybí v článku, předáte přes vedení KSK, aby mé články byly co nejúplnější. Připravuji pro vás další články s podobnou tematikou, co již vyšlo ve Sběratelích.