Ač jsem nechtěl psát o autíčkách Matchbox, jelikož o této značce bylo napsáno
plno článků a knih, jedno autíčko mne k tomu přesvědčilo. Je to model vozidla
Škoda 130 LR. Toto auto proslavili čeští závodníci, a i jeden norský, jménem Johny
Haugland. Několik let se tento vůz umisťoval na předních pozicích v různých závodech,
a některé i vyhrál.
Vozidlo Škoda 130 LR byla sportovně upravená osobní 120 L se silnějším motorem.
Anglická firma Matchbox vyrobila toto autíčko jako jediné z bývalého východního bloku. Auto o délce 7,3 cm v měřítku 1:57 si tak koupili i ti, kteří žádné modely nikdy nesbírali. Problém byl v tom, že uvedený model byl vždy špatně k sehnání kvůli tehdejšímu omezenému dovozu ze západních zemí. I dnes je toto auto k sehnání pouze za vyšší částky, právě kvůli rozsáhlému sbírání. Správní sběratelé vyhledávají i modely s různými zajímavostmi, u tohoto autíčka jde o nápis „DUCKHAMS“ na zadních dveřích, který se nevyskytoval pouze u některých kusů. Byly i různé krabičky. Zatím vím o třech krabičkách, ve kterých se tento model dodával, byly to papírová s průhledem i bez průhledu a průhledná plastová.
Civilní verze této škodovky byla vyráběna jen na Slovensku ve výrobním družstvu ROZKVET VDI v Banské Bystrici. Podle zadní strany originálního blistrového obalu modelu se vyráběla tato škodovka od roku 1987, jeho maloobchodní cena byla 25 Kčs. Délka kovového modelu je 6,4 cm. Barev bylo vyrobeno množství odstínů.
Byla by škoda se nezmínit i o spíše hračce než modelu, autíčku Škoda Rapid. Tento automobil byl sportovní dvoudvéřovou variantou slavné stodvacítky. Tuto plastovou hračku s pružinovým natahováním vyráběla IGRA rovněž v mnoha odstínech, autíčka byla polepena čísly a znaky Škoda, tedy imitace závodní verze. Hračka o délce 10,2 cm se prodávala v papírové krabičce s průhledem a podle cenovky na spodní straně krabičky stála 30 Kčs.
Na to, že se v Mladé Boleslavi a v Kvasinách Škoda 120 v modernizované verzi vyráběla v letech 1983 až 1990 ve velkých sériích v lehce upravených variantách s označením 105, 120, 125, 135 s různými výbavami a motorizovala Československo a měla je polovina obyvatel republiky, jako vzor pro model či hračku se stala jen pro výše zmíněná auta. Starší verze řady 105 a 120 měla více štěstí jako vzor pro hračky, tuto verzi zvanou „užovka“ vyráběly firmy Směr, Ites i KDN.
První škodovka této řady vyjela z výrobní linky v roce 1976 a měla i sportovnější variantu, Škodu Garde, která se ke smůle sběratelů nedostala v minulosti jako model či hračka nikdy do výroby.
Celkem bylo za dlouhých 14 let vyrobeno 2 020 250 kusů všech variant Škody 120 v různých provedeních, modelů či hraček nepočítaně. V současné době je již vzácnost tyto škodovky vidět na ulicích, naštěstí se jich pár dochovalo v muzeích a garážích fandů. S malými modely škodovek je to obdobné, jelikož prošly většinou dětskýma rukama, jsou taky již dnes vzácností. Ač jsou vzácnější starší modely, nacházíme i dnes mnoho sběratelů, majících ve svých sbírkách v současnosti vyráběné modely starších škodovek, a i ve verzích, jež se v minulosti nevyráběly.