Sběratel modelů či hraček nebo i jiných věcí má sbírku vždy zaměřenu jedním
hlavním směrem, sbírá cíleně třeba modely jedné automobilky, třeba Ferrari nebo
Porsche, nebo jedné firmy na modely, např. Polistil či Matchbox. Často jsou sbírky
zaměřeny na určité profese, třeba policejní nebo hasičská vozidla, nebo stavební
stroje.
To, že mnoho automobilek vydává reklamní předměty pro reklamu své značky,
jako jsou prospekty, klíčenky, čepice, vidíme v každé prodejně, to jsme si již zvykli.
Ale běžné věci v době vzniku tolik nelákají. To přichází s postupem času, kdy
se začnou sbírat i například ty nechtěné prospekty automobilek.
Tím se dostáváme k tomu, že ke sbírání modelů se začnou sbírat i jiné věci s automobilovou tematikou, motoristické knihy, časopisy, reklamní letáky, fotografie aut nebo i odznaky a známky spojené s motorismem.
Auta se nedostávají jen na celkem známé věci, ale jelikož nás motorismus pronásleduje přes 100 let, našel si i cestu na méně obvyklé věci, o to více to však zajímá sběratele. Pokusím se stručně vyjmenovat na co vše se automobilová technika dostala, jedná se o skleničky, hrnky, talíře, lžíce, ručníky, utěrky, ubrousky, kapesníky, ponožky, trika, obaly od čokolád, reklamní kartičky v čokoládách, reklamní věci na automobilové doplňky a prostředky, samolepky, kalendáře, obaly od sýrů, spacáky, telefonní karty (ty už budou opravdová historie, protože telekomunikace jdou rychle dopředu).
Některé věci z výše uvedených si zaslouží více popsat. Začnu například hrnky, ty se vyrábějí často s logem továrny či obrázkem nějakého vozu, jež se dostává do prodeje přímo s podporou uvedené automobilky. V dnešní době se na našem trhu objevuje množství hrnků třeba s historickými vozy Tatra, aniž by to byla cílená reklama na zákazníka, jen uvedený obrázek hrnek lépe prodává. V minulosti se vyrábělo těchto věcí méně. Mám ve sbírce i zástupce současné produkce hrnků s obrázky veteránů, ale více si cením hrnků cca 50 let starých inspirovaných IGRA veteránky, kdy z každé strany hrnku byl vyobrazen jeden náhodný veterán. Další věc, jíž si cením, asi proto, že se zachovala z mého dětství, je dětské triko s obrázky veteránů, v němž jsem focen na školní fotografii. Vrcholem mé radosti je zachovalý spacák v nepoškozeném stavu cca 50 let starý, plný obrázků veteránů. Nějak mne nenapadlo sbírat skleničky, až na jedné výstavě se mne zeptali „A skleničky máte?“, byl to pro mne další impuls a za veteránky a formulemi se krásně vyjímají tyto sklenice s obrázky veteránů a F1.
Jelikož sběratel už neví, kam všude modely dát, aby to bylo ucelené, kupuje si vitrínky, krabice a různé kufříky se zásobníky. Tyto kufříky byly vytvořeny třeba firmami Matchbox či Majorette, kteří byli obeznámeni s problematikou sběratelů, kam své miláčky dám.
Podařilo se mi sehnat třeba papundeklovou krabici Majorette, v níž firma Tuzex dostala uvedené modely a tašky Tuzex, v nichž byly modely odneseny domů, ty mají také svojí historickou hodnotu.
Auto má takový vliv na populaci, že slovo „Auto“ je jedním z prvních slov co malé dítě vyřkne.
Vždyť už André Citroen při prodeji auta svému zákazníkovi dal i dítěti hračku zmenšeninu Citroenu, aby podpořil reklamu své automobilky.