V posledních dvou letech poznamenaných pandemií se sběratelství čepelkových
obalů moc nedařilo, neboť sběratelská setkávání byla rušena. Chyběla
tak pro většinu sběratelů možnost získávání nových přírůstků do sbírek, nebo
alespoň přátelské poklábosení o svých sbírkách, nezřídka spojené i se získáním
dalších užitečných informací.
Ale i přes tyto nesnáze došlo v tabulce našich sběratelů k posunům a obměně. Sběratelé z předních pořadí si opět o něco polepšili alespoň díky zahraniční výměně nebo účastí na internetových aukcích. Především náš největší sběratel, myšleno sbírkou, kolega Fr. Neubauer, který určitě patří mezi pět největších sběratelů na světě.
V následující tabulce můžeme porovnat změny v pořadí prvních deseti sběratelů čepelkových obalů:
Na podzim roku 2019, tedy kdy ještě bylo všechno normální, jsme měli možnost přivítat na pražské burze tři přední světové sběratele, a to kolegu z Norska Arne Fredrih Olsena a z Polska kolegy Andrzeje Potyru a Macieje Nalecze. Jsem přesvědčen, že ti naši sběratelé, kteří shodou okolností se zúčastnili této pražské burzy, nelitovali a určitě jeli domů více než spokojeni. Kdy se jim to opět poštěstí? Věřím, že i naši zahraniční kolegové byli u nás spokojeni.
Zcela určitě to bylo u nás jedno z nejzdařilejších sběratelských setkání s mezinárodním puncem. Doufejme také, že nebylo poslední. Za podnět a zprostředkování však musíme poděkovat našemu velice agilnímu kolegovi Janu Šimečkovi.
Od loňského roku tuzemská firma Czech Blade z Jevíčka opět začala vyrábět i holící čepelky. Po odchodu firmy Gillette z Moravy do ruského Petrohradu se v Jevíčku vyráběly pouze tzv. technické čepelky. Vzhledem k tomu, že firma Gillette stále vlastní ochrannou známku ASTRA, v současné době čepelky Astra na našem trhu jsou ruského původu, vyrábějí v Jevíčku nové holící čepelky s názvy TATRA a TIGER.
Povzbudivé je, že o české holící čepelky je ve světě zájem. Zároveň je ale paradoxní, že dělají „naší“ značce ASTRA v ruském podání výborného konkurenta. Svědčí o tom již i několik exportních zákaznických obalů. Bohužel, ani nyní nemáme v novinkové službě naději tyto zákaznické obaly získat. Opět tak zbývá vybrat ty správné dovolené nebo známosti s novináři či sportovci.