Avantgardní protifašistická propaganda na pohlednicích z exilu

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Pohlednice, Zdroj: Ing. Karel Čechovský, Vydáno dne: 28. 05. 2020

Pohlednice s tématikou propagandy měly zcela nezastupitelné místo mezi ostatními sdělovacími prostředky již od počátku 20. století. Velmi ochotně plnily důležité úkoly spojené s ovlivňováním názorů nejširších lidových vrstev. Za příklad maximálního využití možností propagandistické pohlednice uveďme takové, které propagovaly německý, případně italský nacionalismus v období vlády fašistů v těchto zemích. Tyto pohlednice jsou přes jejich negativní náplň velmi pečlivě katalogizovány a v renomovaných aukcích jim jsou věnovány samostatné aukční katalogy.

U československé protiválečné propagandy je situace úplně jiná. Sbírky potenciálních sběratelů na katalogizaci teprve čekají a na našich aukcích se tento materiál objevuje jen výjimečně. Rád proto využívám příležitosti k prezentaci významné série propagandistických pohlednic, zajímavé jak místem a dobou vzniku, tak autorem, jehož signaturu na některých pohlednicích z této série nalezneme. Musela to být velká shoda náhod, že u zrodu této jedinečné série stál ve válkou zkoušené Anglii původem československý avantgardní umělec, kterého v období před druhou světovou válkou uznávala celá kulturní Evropa.

Geza Szobel byl malíř a grafik slovenského původu, který se narodil v r. 1905 v Komárnu. Studoval umění v Praze a v Paříži. Po výstavách v mnoha galeriích ve střední Evropě debutoval v Paříži v „Salon des Surintendats“ na výstavě avantgardních umělců. Od r. 1934 působil jako člen řídícího výboru tohoto Salonu a jako kurátor výstav. V r. 1937 byl pozván jako jeden z nejlepších malířů doby do poroty „Salon des Jeunes“. Ve stejném roce byl přizván ke spolupráci se skupinou abstraktních malířů na dekoraci pařížských výstavních pavilonů.

V tomtéž roce mu „Gallery des Beaux Arts“ zorganizovala výstavu pod patronací francouzského Ministerstva kultury. Na mezinárodních výstavách vystupoval jako zástupce „Pařížské školy“. Ilustroval také celou řadu knih francouzské provenience.

V r. 1939 se spojil s Československými vojenskými silami ve Francii a po kapitulaci Francie odjel s touto vojenskou jednotkou do Anglie. V Anglii se účastnil mnoha výstav moderního umění, mimo jiné také Výstavy grafického umění na Československém institutu. Byl autorem bronzové medaile na památku vojáků 2. československého polního praporu, kteří zemřeli v bitvě o Francii v r. 1940. Po druhé světové válce se vrátil do Francie, kde nadále tvořil a vystavoval. Zemřel v r. 1963 v Paříži.

Sběratel 2/20

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 2/20