Ve víru roztočené vrtule – díl první

Autor: Jiří Neruda <(at)>, Téma: Modely, Zdroj: Jiří Brož a Jiří Neruda, Vydáno dne: 18. 12. 2018

Modrobílý kulatý emblém s písmeny BMW zná téměř každý – „Bavorák“. Automobilka Bayerische Motoren Werke. Málokdo ale ví, co to modro-bílé logo vlastně znamená. Společnost BMW se od roku 1916 zabývala výrobou leteckých motorů. Proto v jejím logu najdeme geometrický symbol roztočené vrtule, jejíž modrobílé barvy symbolizují znaky Bavorska, kde v Mnichově továrna sídlila. Po prohrané válce měli Němci zakázáno vyrábět letadla a tak se vedení BMW přeorientovalo na výrobu motocyklů. A nutno říct, že kvalitních.

Konstruktéři Fritz a Stolle vyvinuli pro BMW motocyklový motor s protilehlými válci /boxer/ a motocykly BMW, vybavené tímto motorem a pohonem kloubovým hřídelem, se staly základem k vývoji bezkonkurenčních motocyklů před devadesáti léty.

V roce 1928 se společnost rozhodla, že výrobu rozšíří také o automobily. Řešení bylo originální. Zakoupila automobilku v saském Durynsku DIXI-WERKE, která sídlila v Eisenachu. Ta vyráběla v té době typ automobilu, který byl licencí malého anglického vozu Austin. Vůz to byl v Anglii velmi úspěšný a zapadal do tehdejší poválečné evropské snahy o malý lidový vůz. V Eisenachu se vyráběl pod typovým označení Dixi 3/15-PS.

Pod tímto označením ho začíná vyrábět i společnost BMW jako BMW-Dixi 3/15 PS. S malými změnami byl vyráběn jako limuzína, otevřený polokabriolet nebo dodávka. Celkem bylo vyrobeno 25000 kusů.

Roku 1930 uvádí vůz vlastní konstrukce – dvousedadlový BMW Da-3 „Wartburg“. Ale důsledky světové hospodářské krize dopadly i na BMW a pokles produkce automobilů byl dost citelný. Ani vylepšený BMW 3/20 PS z roku 1931 situaci nezachránil. Jediné, co společnost v těch letech drželo nad vodou, byla výroba motocyklů.

V roce 1933 přebírá vedení technického oddělení BMW Fritz Fiedler, který prosazuje vlastní konstrukční oddělení, které bude vyvíjet originální koncepci vozů BMW. První vlaštovkou této snahy je v roce 1933 uvedený vůz BMW 303, který představuje začátek nové éry. Elegantní karoserie, ať už jako limuzína nebo kabriolet, poprvé představuje masku s „ledvinovým“ tvarem, který se pak stává typickým znakem pro všechny následující modely BMW. Šestiválcový motor naznačil nový směr, kterým se bude vyvíjet konstrukce vozů BMW. Roku 1934 to potvrzuje sportovní dvousedadlový roadster BMW 315 s elegantně vedenými liniemi, špičatou zádí, krytými zadními koly a motorem s třemi karburátory. Tento vůz nastartoval i počátek slávy vozů BMW na závodní dráze.

V roce 1936 otevírá nový typ BMW 326 zlatou éru v dějinách této značky. Dosavadní typy vyráběné v Eisenachu byly určeny nižší střední třídě. Teď se hlásí o slovo limuzína, která chce konkurovat vozům Mercedes Benz. Nový prostorný a komfortní vůz elegantních zaoblených tvarů představoval vrchol karosářského umu té doby. Byl dílem firmy Ambi-Budd. Šestiválcový motor s pružným obložením zajišťoval tichý chod.

Sběratel 4/18

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 4/18