Pro nás, kteří máme rádi auta a jejich modely, je letošní rok se šestkou na konci
zajímavý jedním výročím. Uplynulo totiž 130 let od prezentace prvního automobilu
s benzínovým motorem. Nebyla to okázalá prezentace, jaké známe z dnešních autosalonů.
Byla skromná a nenápadná. Došlo k ní 26. ledna roku 1886 v německém
Mannheimu. Byla to tříkolka s velkými úzkými drátěnými koly, poháněná čtyřtaktním
jednoválcem Benz. Konstruktérem byl Carl Benz.
Praktické využití bylo zatím snem. Ten však uskutečnila jeho manželka Bertha. Vydala se na vylepšeném typu – Benz Motorwagen III se svým synem na první dálkovou jízdu do nedalekého Pforzheimu ke své matce. Palivo – benzín- doplnila cestou v lékárně ve Wieslochu. A tak se tato lékárna stala první čerpací stanicí v dějinách automobilu.
Benz pochopil praktické možnosti využití svého vynálezu a začal uvažovat o jeho výrobě a prodeji. Netušil, že podobnou myšlenkou, o využití benzínového motoru k pohonu vozidla, se zaobírá také jiný snílek. Jmenoval se Gottlieb Daimler z Cannstadtu který ve spolupráci s Wilhelmem Maybachem představil v polovině roku 1886 také automobil s benzínovým motorem, ale se čtyřmi koly. Použil k tomu obyčejný koňský kočár, do jehož podlahy vyřezal otvor pro umístění motoru s pohonem na zadní nápravu. Vůz dostal název Daimler Motorkutsche. Tak nezávisle na sobě začínají oba konstruktéři psát historii budoucí značky Mercedes-Benz, která se zrodí ale až v roce 1926.
Benz začíná vylepšovat svoji tříkolku několika dalšími typy, aby v roce 1893 pochopil, že čtyři kola znamenají větší stabilitu v zatáčkách. Rodí se model Benz Victoria (originál je v našem NTM), který zaznamenává první obchodní úspěchy. Následující typ Benz Velo je do roku 1901 prodán v počtu 1200 kusů.
Vozy Benz začaly získávat dobré jméno po celé Evropě. Následují modely Ideal, Dos-ados (zády k sobě), Maylord a Benz Break s pohonem předních kol.
Carl Benz však podcenil práci na vylepšování vozů po technické stránce a tak se stalo, že rozvoj automobilismu, který zasáhl Evropu, dal vzniknout řadě nových firem – Peugeot – Renault – Fiat – Opel – a další, jejichž vozy v technických novinkách předstihly vozy Benz. Rozpory, které ve firmě pro to nastaly, vedly k tomu, že Benz firmu opouští, aby časem svou chybu pochopil.
Benz se však vrací, aby umožnil technický rozvoj. Dokladem je model Benz Parsifal z roku 1903, na svou dobu převratný. Měl již vše, co bude pro auta v budoucnu charakteristické. Pevný ocelový rám, čtyři kola krytá blatnky, motor s kapotou a maskou vpředu, karoserii, kde jsou sedadla za sebou. Tak, jak dnes vnímáme automobil. Přestože Parsiafal znamenal krok vpřed, jeho úspěch nebyl velký. Vývoj automobilu kráčel kupředu již velkými kroky. Zklamaný Benz společnost opět opouští a rozhoduje se spolupracovat pouze jako poradce a konzultant. Nová správní rada rozhodla nové typy neoznačovat jmény, ale číslem s označením PS - Pferdestärke = koňská síla. Modely Benz 60 PS – 1909, dále Benz 8/18 PS – 1910, či Benz 8/20 z roku 1914 vracejí firmě ztracenou pozici v evropské konkurenci.