Říká se „odříkaného chleba největší krajíc“. Když jsem dělal v roce 2009 výstavu
v Litomyšli, kde bylo cca 1000 modelů, zařekl jsem se, že já do toho již znovu nepůjdu
… ale nakonec jsem v marnivé pýše neodolal pochlubit se. Trochu tomu napomohl
i fakt, že poslední taková výstava v Roztokách byla před kulatými dvaceti
lety, je to kousek od Prahy, z „naší“ menzy, kde pořádáme burzy, cca 10 minut
autem a v neposlední řadě mě nalomil kolega, také vášnivý sběratel, Vladimír Špaček
… bez něho by řada mých modelů nikdy nemohla vzniknout, jak se ještě zmíním.
Prostory muzea v Roztokách jsou členěny do dvou místností, jejichž uspořádání napomohlo i výběru, co na výstavu dát. V menší „horní“ je na jedné straně šestimetrová vitrína s historickým vývojem vozů Jaguar a k nim patřícím British Daimler – od roku 1910 k nejnovějšímu Jaguaru F Pace z roku 2016. Těch 185 modelů pokrývá vývoj civilních typů, z prostorových důvodů jsem nezahrnul závodní speciály.
Na protější stěně je vývoj motocyklů Harley Davidson, 156 modelů, bohužel limitovaných tím, co se za posledních 25 let v modelech vyrábělo. A na krátké stěně mezi nimi můj oblíbený Ford Mustang, od studie z roku 1963 po poslední šestou generaci, vybraných 109 kusů.
V „dolní“ velké místnosti je na všech stěnách více než 1300 modelů zobrazujících „život, dílo a odkaz“ Enza Ferrariho, od doby, kdy malý Enzo spatřil první automobil, přes jeho vlastní závodnickou, manažerskou a konstruktérskou kariéru, po nejnovější typ GTC4 Lusso z roku 2016. Nejsou opomenuty ani vozy jiných značek, ve kterých ale tepe motorové srdce Ferrari – Fiat Dino, Lancia Stratos, Thema a LC.2, Maserati, monoposty Sauber, Spyker, Prost, Toro Rosso, Manor.
Vitríny jsou opět uspořádány chronologicky, ve třech patrech – civilní, okruhové se zaměřením na LeMans a monoposty včetně doplňkových přepravníků a doprovodných busů. Většina monopostů jsou upravené a přestavěné sériové modely, protože se snažím zobrazit v modelech historii Ferrari v závodech F1 a většina výrobců dělá maximálně jednu dvě verze z ročníku, když de facto každý závod vypadalo auto trochu jinak.
Tady je třeba vyzdvihnout podíl kolegy Špačka, bez jehož grafického umu by řada mých modelů nikdy nevznikla a který ze své sbírky doplnil několik desítek typů, které v mé vlastní sbírce ještě chybějí. Tímto tedy zvu všechny příznivce modelů do Roztok, kde je od 29. července 2016 do 15. ledna 2017 něco málo k pokoukání.