20. výročí otevření první čajovny v Praze

Autor: členové KSK <(at)>, Téma: Čajové obaly a vysačky, Zdroj: Milci čaje, Aleš Juřina a Jiří Šimsa., Vydáno dne: 17. 11. 2013

Samotní zakladatelé vzpomínají na výročí takto:
Dne 1.6.2013 uplynulo již 20 let od chvíle, kdy majestátní zvuk gongu oznámil otevření první ortodoxní kamenné čajovny v tehdy již samostatné České republice. Stalo se tak na náměstí Václavském a zúčastnilo se ho několik desítek hostí, většinou kamarádů a známých. Oni všichni nám přišli vyjádřit podporu v našem konání, ale zároveň přišli i ze zvědavosti. Chtěli totiž na vlastní oči spatřiti, jak vlastně taková čajovna vypadá.

Přihlásili jsme se tenkrát k odkazu jistého dovozce tovaru koloniálního, kterým byl Zdenko Nikolau. Ten již v roce 1910 nabízel obchodníkům jakékoliv množství čaje ze svých velkoobchodních skladů a vedl reklamní kampaň, pro nás tak inspirativní, podpořenou vydáváním tiskoviny nazvané Přítel čaje, s podtitulkem „obrázkový časopis věnovaný milcům čaje“.

Čajovna tedy nemohla vyhlížet jinak než jako prvorepublikový obchůdek zbožím koloniálním. A dali jsme si na něm záležet. Veškerý nábytek byl vyroben na míru zručnýma rukama fortelných truhlářů. A aby snad někoho nenapadlo, že je nový, a tedy nikoliv původní, pošpinili a poničili jsme jej povrchovou úpravou tak, že nám dalo později spíše práci přesvědčiti nevěřící, že tam nestál odjakživa.

Čaje skvostné jsme zajeli dokonce osobně vybrati do velkoskladů hamburských. V té době vlastně jiná možnost ani nebyla. Je to k neuvěření, ale i stroj faxovací byl tenkrát vymožeností. Sami velkoobchodníci hamburští ocenili naši návštěvu a tehdy ani uvěřiti nechtěli, že jsme nepřijeli na oři parním či koňmo, nýbrž autem.

V druhé části čajovny nacházel se malý skládek, do něhož jsme postavili několik ratanových křesílek pro hosty, kteří by si snad chtěli v čajovně poseděti. Jako stoly posloužily v nouzi bedny s čajem. Tenkrát však nebyly prázdné jako dnes. I stávalo se poměrně častokráte, že zákazníci byli zdvořile vyzváni, aby si podrželi šálky a konvice, neboť čaj v obchodě došel a bylo třeba zásoby z bedny doplniti.

A co ty konvice a šálky, ve kterých se tenkráte čaj podával! Firma Fortel, která se honosila reklamním sloganem „Tisíce děkovných dopisů od spokojených zákazníků“, naprosto nezaměnitelným tvarem keramiky a barevností glazur určila směr, jímž se bude čajovnicví dále ubírati.