Propiska či kuličkové pero patří k těm nejvšednějším, obyčejným věcem, které
nás obklopují a bez nichž si dnes nedovedeme představit běžný život. Používáme je
takřka denně automaticky, aniž bychom se zamysleli nad jejich původem či smyslem.
Jsou často tak nenápadné, až by se mohl člověk divit, že mohou u někoho
vzbudit zájem. Opak je však pravdou.
Propisky slouží především k psaní. Ovšem v dnešní době, kdy nás ze všech stran
bombarduje reklama, staly se i ony vhodným objektem reklamy.
Reklamní propisky jsou jedním z typů reklamních tužek. Jako propagační předmět se používají velmi často a to při různých příležitostech. Ty dražší mohou být reklamními dárky, vhodnou pozorností pro obchodního partnera či významného klienta. Levnější reklamní propisky s logem firmy, značkou produktu či sloganem mohou sloužit jako efektivní marketingový prvek, rozdávaný na veletrzích či různých prezentačních akcích. A odtud je už jen krůček k jejich sbírání.
Pozoruhodnou sbírku z nich vytvořil pan Ivo Kosař. Když mě KSK požádal o hodnocení této sbírky, chtěl jsem se o propiskách co nejvíce dozvědět. Ale ouha – ani ve všeobecné encyklopedii Univerzum, ani ve starší Malé čs. encyklopedii jsem pod hesly kuličkové pero nebo propisovací tužka nic nenašel. Byl jsem zklamán, ale jen do chvíle, než jsem se spojil s panem Kosařem.