Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Velmi výrazným inspiračním zdrojem ve stylu secese byla však pro mnoho středoevropských skláren vynikající šumavská produkce firmy Lötz. Ovšem sám majitel sklárny v Klášterském Mlýně Maxmilian von Spaun se někde inspiroval a toto někde bylo výrobků amerického skláře a designéra Louise Comforta Tiffanyho, který začal v roce 1896 vyrábět hutně dekorované sklo s irizovanými povrchy – Favrile Glass. A aby nebylo inspiracím konec, tak sám Tiffany byl při návštěvě Londýn okouzlen antickým římským a syrským sklem, na kterém se vlivem přírodních podmínek v zemi vytvořil přírodní iris (korozivní metalic ká vrstvička na povrchu) a právě tato skla ho k novému designu inspirovala. Maxmilian von Spaun se s Tiffanyho americkými skly podrobně seznámil v roce 1897, kdy byla představena na řadě evropských výstav – mimo jiné ve Vídni a v Liberci. Ale již předtím byla od roku 1896 ve sklárně v Klášterském Mlýně vyráběna skla napodobující antické irisy – Olympia a Arcadia.
V roce 1897 si Maxmilin von Spaun uvědomil, že Tiffanyho produkce je jako nový směr pro výrobu jeho podniku velmi vhodná, protože jeho skláři dispo novali potřebnými technickými zkušenostmi. A tak byla na Šumavě záhy vyvzorována nová skla odrážející nastupující secesi. Zejména šlo o dekory Papillon a Phaenomen, které byly zhotoveny technikami obalování skleněných broků respektive opřádáním a česáním skleněných nitek a následně s irizovanými povrchy (umělého irisu bylo tehdy dosahováno vystavením skla za horka pů sobení par sloučenin kovů – např. cínu, železa, mědi, stroncia – ve speciálních uzavřených bubnech). A záhy tato skla slavila první úspěchy a začala být na- podobována dalšími středoevropskými firmami. Geograficky nejblíže to byly šumavské firmy Viléma Kralika syn v Lenoře a Jos. Ed Schmid v Anníně u Sušice. Ale napodobitele našlo toto sklo také za česko-bavorskou hranicí. Zde to byly například firmy Ferdinand von Poschinger v Buchenau (tato firma se inspiro- vala později i produkcí některých skláren z Teplicka) či a Wilhelm Steigerwald v Regenhütte a Schliersee.
Nejvýraznější oblastí, která se nechala inspirovat příkladem firmy Lötz, bylo ovšem Teplicko. Zdejší sklárny často rovněž s podobnou výrobní tradicí, jako měla šumavská sklárna, shledaly nové výtvarné tendence jako mimořádně za jímavý trend produkce a vzhledem k počtu a velikosti skláren v tomto regionu lze předpokládat, že právě tady bylo vyrobeno největší množství hutně deko rovaného a irizovaného českého secesního skla. V akceptaci nových podnětů sehrál významnou roli také lidský faktor. Zkušení skláři totiž přicházeli postupně na Teplicko zejména ze dvou oblastí – ze Šumavy a z Vysočiny, kde procháze lo sklářství dlouhodobou krizí způsobenou zdejší orientací na dřevo jako domi nantní zdroj otopu sklářských pecí. V době, kdy se sklárny přecházely na levnější otop dřevem a stěhovaly se blíž k uhelným ložiskům, nemohly sklárny otápěné drahým dřevem v této konkurenci cenově obstát a postupně byly zavírány. Udržely se jen takové, které produkovaly velmi luxusní exportní sklo s vysokou přidanou hodnotou, ovšem i ty často omezovaly provozy. Mnozí skláři (různého postavení – manažeři, odborníci i dělníci) tak tehdy přicházeli o práci a hledali nová působiště a přinášeli si s sebou i znalosti a zkušenosti.
Jitka Lněničková
Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.