Vítejte na oficiálních stránkách Klubu sběratelů kuriozit
English version
Deutshe version
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Pohlednice » Jan Žižka na starých pohlednicích

Jan Žižka na starých pohlednicích

Pohlednice - Jan Žižka na starých pohlednicích „O Janu Žižkovi byly napsány hory knih“, uvádí Petr Čornej ve své objemné publikaci, která vyšla v roce 2019 („Jan Žižka“, celkem 856 str.; 659 str. textu včetně obrazové přílohy; zbytek poznámky, rejstřík a seznam pramenů a literatury). A má pravdu, přestože se o Janu Žižkovi dochovalo jen mizivě málo dokumentů, navíc ještě často v opise. Čornejova kniha je kromě Pekařovy práce nejobsáhlejší publikací o tomto válečníkovi, jaká kdy vyšla, jehož životní příběh líčí na pozadí úžasné dobové fresky událostí a jmen s ní souvisejících. Jde o Čornejovo celoživotní dílo.

Jan Žižka z Trocnova (původně jihočeský zeman), později husitský vojevůdce z hradu Kalichu, byl, a ještě je v některých dobách glorifikován, v dalších proklínán, podle toho, jak se to příslušnému režimu hodilo a hodí.

Jan z Trocnova se narodil kolem roku 1360. Patrně v mládí přišel sečnou zbraní o jedno oko a od té doby se ujala jeho přezdívka Žižka = jednooký. Později se zřejmě i z existenčních důvodů ocitl mezi loupeživými družinami, aby se nakonec stal vůdcem až fanatických božích bojovníků, kteří uznávali poněkud jiný způsob víry a bohoslužeb, než jak je do éry husitství prezentovala církev římskokatolická, tehdy nejmocnější středověká organizace v Evropě. Oč se tehdy válčilo, je mnohým současníkům až nepochopitelné, ale ve středověku byla bible a víra vším a náboženské války? Ty byly v té době neobyčejně krvavé, vedené bez skrupulí, ostatně stejně jako dnes – viz terorismus, džihád a praktiky tzv. islámského státu.

Žižka byl jak neobyčejně statečný a zkušený válečník a stratég, tak na druhé straně, stejně jako jeho bojovníci, které vedl, nemeditující náboženský fanatik, jehož krédem a esencí víry se staly čtyři pražské artikuly. Toto pojetí víry a církve pak prosazoval proti každému, kdo tyto články neuznával či si je vykládal jinak, žádnou osobu nevyjímaje. Na bitevním poli nebyl nikdy poražen, takže po své smrti v r. 1424 začal prostřednictvím historiků, badatelů aj. žít podruhé.

Zvýšený zájem o jeho osobu začal zejména v době národního obrození, jehož počátek sledujeme koncem 18. století a které nabývalo na síle ve století 19., a bylo završeno vznikem Československého státu v roce 1918. Neporažený český hejtman Jan Žižka se tedy nemohl dříve nebo později, spolu z dalšími českými osobnostmi, neobjevit také na pohlednicích.

Ostatně již v uváděné době obrození byly postaveny Žižkovy pomníky, např. v roce 1873 na vrchu sv. Gotharata u Hořic v Podkrkonoší, v roce 1874 poblíž Přibyslavi (mohyla na místě údajného hejtmanova skonu), v roce 1884 na náměstí v Táboře. Posléze vznikly další a také i obrazy slavného českého válečníka, např. od Adolfa Liebschera (1904), Mikuláše Alše (1908), Alfonse Muchy (freska v pražském Obecním domě - 1912) atd.

Přitom ale skutečná podoba Jana Žižky nebyla a v podstatě dodnes není známá. Ve starých kronikách je zobrazován s páskou přes obě oči, v pozdějších stoletích má pásku buď přes levou očnici, nebo pravou, dle libovůle malíře či kreslíře. Je víceméně známo, že Žižka přišel o jedno oko v mládí a o druhé při znovudobývání hradu Rabí v jižních Čechách v létě roku 1421. Pražští lékaři mu patrně druhé oko částečně zachránili, takže snad mohl také, třeba jen obrysově vidět.

Přenesme se teď do roku 1910, kdy v čáslavském kostele sv. Petra a Pavla byly v zazděném výklenku věže objeveny kosti, a to zejména kalva (svrchní část lebky) s ještě nesrostlými lebečními švy a se zachovanými očnicemi, z nichž levá je značně snížena. Zejména neuzavřené lebeční švy vedly řadu lékařů, historiků a badatelů k tomu, že jedinec, kterému patřila kalva, nepřekročil tzv. maturní věk, tj. max. kolem 50 let. Mimochodem, z toho vznikla řada domněnek i sáhodlouhých prací, které byly i publikovány. V novější době se ale zjistilo, že určování věku podle srůstu lebečních švů je značně nespolehlivé. Např. lebka sv. Václava má zcela uzavřené lebeční švy, přičemž kníže zemřel relativně v mladém věku – rozhodně nepřekročil 40 let. Nakonec se zjistilo, že jde o genetickou zvláštnost prvních Přemyslovců.

Podle závěrů renomovaných odborníků, antropologů Jindřicha Matiegky a později Hněvkovského, Emanuela Vlčka aj., kalva pochází z 15. století a náleží muži, který přišel o levé oko v mládí a druhé vykazuje nad očnicí známky vyhojení po hematomu (podle Vlčka). Jinak někteří historikové, kteří nevěří v pravost čáslavského nálezu uvádějí, že se v době objevu vyskytly podezřelé okolnosti, které se sice skutečně udály (šlo o iniciativy amatérů) – důležitá jsou ale vědecká zjištění, zejména ta nejnovější. Avšak řada historiků dodnes pochybuje vůbec o převozu Žižkových ostatků z Hradce Králové do Čáslavi (Petra Čorneje zřejmě nevyjímaje). Touto problematikou se zabýval podrobně spisovatel literatury faktu Miroslav Ivanov v knize „Kdy umírá vojevůdce“. Právě proto postupuje přímo vědecky a zcela profesionálně. Mj. prokázal, že všechny kosti pocházejí z výklenku v přízemí věže, kde byly zazděny a nalezeny, a dále prostřednictvím maďarského sérologa Dr. Lengyela, že kalva, a ještě dvě další kosti patří muži ve věku 61 až 65 let (všechny mají krevní skupinu A). To souhlasí i s požadavky většiny historiků. Takže nevím, co ještě naši historikové chtějí, že Ivanovovy a Vlčkovy závěry neberou v potaz? Nebo snad vadí, že Ivanov, stejně jako i Vlček, nebyli vystudovanými historiky? Petr Čornej uvádí, že jednookých vojáků bylo ve středověku poměrně dost, což v souvislosti s bezprostředním bojem muže proti muži je pravda. Jenže nález zřejmě narychlo uspořádaných kostí ve výklenku věže čáslavském chrámu s výše uvedenými artefakty (tajně zazděné na cca 450 let), nejstarší sochařské ztvárnění Žižkovy hlavy z Tábora (1510), vyobrazení Žižkova náhrobku v čáslavském kostele (i když byl časem zničen), fakt že Čáslav patřila do Žižkova svazu a následná čáslavská tradice, nález palcátu v čáslavském kostele za císaře Ferdinanda I. (jeho výrok: Fuj potvora mrtvá, ještě po stu letech straší) aj., dokumentují téměř s jistotou, že uvedené kosti patří Žižkovi. Mimochodem, v Rakousku chovají lebku W. A. Mozarta, vykopanou ze společného hrobu ve Vídni a snad nikdo nepochybuje, že jde skutečně o jeho lebku (a v té době stejně starých Mozartových vrstevníků v tomto společném hrobě jistě také nebylo málo atd.)! A propos – Žižkův palcát, ten se nachází na zámku Kynžvart v Kabinetu kuriozit. Avšak podle novějšího zkoumání bude patrně mladšího data. Dnes je zapůjčen klášteru v Plasích, kde je vystaven (tam se údajně dostal již v 15. století).

Sběratel 1/22

Celý článek naleznete v časopise

Sběratel 1/22

Milan Degen


[ 12. 03. 2022 | Komentářů: 0 | Doporučit | Vytisknout | 1504 přečtení ]
Časopis Sběratel

Aktuální číslo
SBĚRATEL 3/24

časopis Sběratel

( Více informací o číslu )

Nejbližší akce KSK
Členský adresář
XX.
ČLENSKÝ ADRESÁŘ

XIX. členský adresář

( Více o adresáři )
Série kalendáříků

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025

Katalog PE
Nové knihy

Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy

Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.