Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy |
Zvláštní nezdolnou vytrvalost v tomto směru projevil moravský hulínský rodák Ing. Břetislav Novotný, který byl posedlý myšlenkou vyrobit československý lidový automobil. Už v roce 1922 představil jednoduchý vozík s dvoudobým řadovým dvouválcem a samonosnou otevřenou karoserií, který nazval Novo. Jeho konstrukci si nechal patentovat. Jediný exemplář, na kterém absolvoval několik jízd z Prahy do Brna za svou matkou, představil zástupcům brněnské Zbrojovky, kde se uvažovalo o zahájení výroby automobilů. Zbrojovka Novotného nabídku přijala a Novo se změnilo v Omegu, jak se začal jmenovat vylepšený Novotného automobil. V roce 1923 se prototyp po technické stránce osvědčil a Omega se připravovala do sériové výroby. Protože jméno Omega už bylo registrováno na jiný výrobek, přejmenoval se vůz na Disk, což byl první automobil vyrobený v brněnské Zbrojovce a předvedený veřejnosti na jaře 1924. Ale už na podzim 1924 se začaly množit reklamace na prodané vozy Disk. Nespokojených zákazníků přibývalo a vůz začal být neprodejný. Vedení firmy se rozhodlo výrobu zastavit. Celkem bylo vyrobeno 75 kusů. Jediný dochovaný exemplář vozu Disk je dnes v brněnském Technickém muzeu. Znechucený Novotný opouští Brno a vydává se do Prahy. Tady začíná pracovat na další verzi svého snu o lidovém automobilu a poučen dosavadními nedostatky, vytvoří opravdu zajímavý projekt malého vozu. K realizaci, spolupráci i finančnímu zajištění projektu se spojil s pražským knihtiskařem Kolendou, automobilovým fanouškem. Vznikla tak Továrna na automobily F. Kolenda a spol., se sídlem v Karlíně. Značka nového vozíku vznikla fonetickým spojením začátečních písmem obou jmen Novotný – Kolenda NK, tedy Enka. Představen byl roku 1928. Měl dvoudobý jednoválcový motor a účelnou, velice estetickou karoserii, která velice připomínala teprve budoucí Aero 500. Enky měly dvoumístnou otevřenou karoserii s jedinými dvířky na levé straně a třetí sedadlo bylo vyklápěcí v zádi vozu s rezervou. Později se Enka vyráběla i jako malá limuzína. Technické problémy, které zabily Disk, Novotný odstranil a Enka cenou 23 000 Kč i kvalitou, kterou osvědčila, se stala rychle populární a dobře se prodávala. Vyráběla se ovšem v malých počtech a prakticky ručně.
Popularita tohoto vozíku rostla, a to nemohlo uniknout vedení továrny na letadla Aero ve Vysočanech. Továrna žila pouze z nepravidelných objednávek Ministerstva obrany, a proto výrobní kapacitu doplňovala výrobou sidecarů. Ředitel továrny JUDr. Vladimír Kabeš začal uvažovat o rozšíření výrobního programu stavbou aut. Ing. Novotný dostává lákavou nabídku továrny Aero ke spolupráci při konstrukci malého, ale sériově vyráběného automobilu. Nabídku přijímá a v roce 1928 nastupuje jako konstruktér továrny Aero a ve spolupráci s konstruktérem Josefem Voříškem se pouští do díla. Konstrukce budoucí malé Aerovky navázalo na Enku. Konstrukčně značně vylepšený vůz splňoval po všech stránkách nároky na kvalitní lidový automobil. Jednoválcový dvoudobý motor o výkonů 10 HP, karoserie esteticky velmi vylepšená s jedinými dveřmi na levé straně a třetí sedadlo v zádi s rezervou, elektrický startér, který při spouštění dotykem o setrvačník vydával zvonivý zvuk /odkud lidová přezdívka vozu „prd, prd, cililink“), jinak téměř spartánské vybavení, které se omezilo na minimum. Vůz byl stavěn na dlouhou životnost a skutečně byl téměř nezničitelný. Reklamní slogan „malý vůz na velké cesty“ nelhal. Aero 500 se dodával jako otevřený kabriolet nebo s odnímatelnou pevnou koženkovou střechou. Cena 16 000 Kč i kvalita brzy přilákaly stovky zákazníků. Jeho kvalitu dosvědčovaly i dálkové jízdy továrního jezdce Bohumila Turka jak po Československu, tak i v cizině.
Po obchodním úspěchu Aera 500 byla jeho konstrukce postupně vylepšována. V roce 1931 se objevuje Aero 662 s dvouválcovým dvoudobým motorem, s dveřmi po obou stranách a novou maskou chladiče. V roce 1932 následuje Aero 1000 se zdvojeným motorem typu 500 o objemu 998 cm3. Dosahoval rychlosti 95 km/h a dostal neoficiální název „silniční štika“. Celokovovou samonosnou karoserii doplnila zvětšená rozdělená maska v sousedství dvou velkých chromovaných reflektorů. Do roku 1934 se malé, ale solidně stavěné Aerovky staly legendou malého československého vozu. Roku 1934 éra malých Aerovek vlastně končí.
Jiří Brož a Jiří Neruda
Aktuální číslo
SBĚRATEL 4/24
( Více informací o číslu )
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
SÉRIE KALENDÁŘÍKŮ
na rok 2025
( Více o knize )
Home | O klubu | Členství v KSK | Plán akcí KSK | Sběratelské materiály | O KSK jinde | Kontakty | Inzerce | Odkazy
Powered by phpRS. Copyright © Klub sběratelů kuriozit 2001-2024. Všechna práva vyhrazena. Kopírování jakékoli části možné jen se svolením autora.